torsdag 15. september 2011

CECILIE HASSUM PÅ PROJECT WALK

Dette er Cecilie, min norske medklient på Project Walk. Legene sa at Cecilies skade var en th12 (se bilde under "Ryggmargsskade?") komplett, og at hun aldri ville gå igjen. Vet dere hva en komplett ryggmargsskade betyr? Jo, det skal jeg mer enn gjerne fortelle. Det betyr at ryggmargen er fullstendig kuttet. At signaler fra hjernen aldri vil nå musklene nedenfor skadenivået. At man er fullstendig lammet. Men da må jeg virkelig spørre: hvorfor flytter Cecilie føttene fremover nå, når hun ikke klarte det for to-tre måneder siden? Noe er forandret. Cecilie har jobbet intensivt på PW nesten hver dag siden juni og dette er fremgangen. Det er slik det starter for veldig mange som nå går etter nok tid på PW. Er det dette legene kaller en "komplett" skade?


Noen ganger føler jeg dette er som krim. Siden legene sier til omtrent alle som får en ryggmargsskade at de aldri vil gå igjen mens jeg har sett mange som går igjen, må jeg noen ganger lure. Sier de det for å bli kvitt "problemet"? En konspirasjon mellom leger og høyere makter for å spare penger (selv om det på lang sikt ville kostet samfunnet mindre å trent en ryggmargsskadd bedre) og ressurser. De fleste hører vel på legen sin. Sier legen du er lam, ja, så er du vel lam da. Nei, nå må jeg sannelig bli etterforsker og krimforfatter også.

Anyways, YOU GO, CECILIE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar