fredag 21. oktober 2011

KJELL CHRISTOFFERSEN PÅ PW

For noen uker siden møtte jeg en herremann ved navnet Kjell på Project Walk. Kjell var reist helt fra Skurdalen på Geilo for å trene på PW i fire uker. Og nå må jeg fortelle det som er så utrolig kult - Kjell er 70 år gammel. Kan ikke få sagt hvor tøft gjort jeg synes det er siden jeg vet hvor mye det krever å planlegge og reise hit. Med seg hadde Kjell en kompis og en fysioterapeut, og på den tiden han var på PW møtte vi mange familiemedlemmer som hadde tatt turen over. Jeg bestemte meg for å spørre Kjell litt om hvordan han ble skadet og hva han syntes om PW.

Det trenger ikke alltid å være en bilulykke eller en skiulykke eller en stupeulykke som forårsaker en ryggmargsskade, et lite fall er nok. Det var det som skjedde med Kjell for 13 år siden. Han sto hjemme i kjøkkenet sitt da han besvimte og slo hodet mot noe da han falt - han brakk nakken og ble lam. Kjell fant PW gjennom internett og bestemte seg for å reise. Han fortalte det var et fantstisk sted å være og etter fire uker med ordentlig trening merket han forskjell på kroppen. Kjell bor på gård og har alltid vært aktiv, men etter skaden har kommunens tilbud vært på knappe to timer fysioterapi i uka, pluss litt svømming. Som alle andre på PW, merket også Kjell forskjell på humøret. Alt ble liksom lettere. Han sa at PW var det beste stedet å være, og jeg kunne ikke vært mer enig.
Tøffe Kjell.

Meg, Marianne og Kjell på PW - The place to be.

Akkurat nå er det invasjon av nordmenn på PW. Meg, som er her for åttende (jada) gang, Cecilie, som er her for andre gang, en annen som er her for tredje gang og en fjerde som er her for første gang. Det er jo en GRUNN for at alle kommer tilbake, det er ikke jeg som er tullete (let's pretend)! Kanskje møter vi Kjell igjen også.

Må bare legge ved et lite avsnitt jeg fant når jeg søkte på trening og endorfiner: 'At mosjon og endorfiner gir psykisk velvære, blir utnyttet også terapeutisk. Det er gode erfaringer med å bruke mosjon som medisin til personer som lider av angst og lettere depresjoner. Fysisk aktivitet viser seg å hjelpe både på søvn, appetitt og energinivå. Ofte forsvinner muskelspenninger, uro og rastløshet. Erfaringer viser at mosjon ikke bare kan hjelpe på depresjon, men i noen grad også forebygge nye depresjoner.' Bare DETTE skulle jo vært nok til at ryggmargsskadde mennesker hadde blitt sendt på BOOT CAMP rett etter sykehusopphold, selv om leger er selvsikre nok til å si at trening ikke gir FYSISK fremgang! Å trene handler akkurat like mye om det mentale, det er vitenskapelig bevist det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar