lørdag 18. juni 2011

MAT MAT MAT

Siden jeg ikke starter treningen før i begynnelsen av neste måned, må jeg skrive om andre ting i mens. Det vil for det meste gå i oppussing og MAT. Når man er i USA handler det veldig mye om mat. Hvor man skal spise i dag, hva man skal spise og hvor man skal spise i morgen. Det er lett å forstå hvorfor amerikarnerne har fedmeproblemer når alt smaker så godt og alt er så MYE. En liten is her er ikke som en liten is hjemme. En liten brus her er ikke som en liten brus hjemme. En liten porsjon her er ikke som en liten porsjon hjemme. Jeg tror heller ikke de har lover og regler på hvor mye usunne saker de kan putte i maten, det har vi vel i Norge.

Lunsjen i går besto for min del av sjokoladeis med innbakte jordbær, bananbiter og chocolate chips på Cold Stone (også verdt et besøk!). Turid kjøpte en coffee lovers only med masse godsaker i, og Brit en funnel cake med vaniljeis, krem, jordbær og jordbærsaus (!!) på toppen. Det er skummelt godt, men det skal så absolutt ikke bli en vane. 
Vi dro på Chili's, en av favorittplassene, for å spise middag. Nystekte tortillachips og hjemmelaget salsa ble forretten vår. Det er så godt!
Brit mesker seg med en honey glazed mustard chicken med chips, maiskolbe (så deilig som den var må den være plukket samme dag) og ranchdressing som er verdens beste dressing. En typisk amerikansk rett der det meste er fritert og fatet har mangel på grønne saker. Jeg spiser en margherita grilled chicken, spicy grillede reker med lime, loaded mashed potatoes (potetmos med ost og bacon) og heldigvis, litt brokkoli. Her har jeg også benyttet meg av mine amerikanske rettigheter - hettegenser på restaurant.
Turid koser seg med en monterey chicken (kylling toppet med bacon og massemasse ost), loaded mashed potatoes med saus på, og brokkoli.


Og sånn går dagene. Jeg synes det er så interessant å se på amerikanernes matfat for de ser for det meste ut som Brits fat. Fargeløst. Tror de er for lite opplyst for barnas tallerkener er også fargeløse. Det går for det meste i macaroni and cheese, fritert kylling, chips og pizza. Jeg er glad i mine norske matvaner og i min samvittighet som sier det minst må være èn grønn ting på fatet (som regel).

Hvor skal vi spise i dag..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar