lørdag 23. juli 2011

OSLO 22.07.11

Har aldri opplevd å høre nyheter om Norge på amerikanske nyheter før, men i går våknet vi til nyheter om terrorangrep i Oslo. Vi skjønte det måtte være noe stort. California ligger ni timer bak Norge, så vi skyndte oss ut av senga for å lese nyheter på internett, og akkurat da dukket nyheten om Utøya opp. Det er helt ufattelig! Kan virkelig ett menneske stå bak Norges største tragedie siden 2. verdenskrig? Hadde det skjedd her, hadde det nesten ikke sjokkert meg, men i lille, trygge Norge? Uvirkelig. Våre tanker går til de berørte som har mistet noen så brutalt, og til de som i går opplevde helvete på jord. Finnes det ETT sted i verden hvor man kan føle seg HELT trygg?

I Oceanside har dagen gått som vanlig bortsett fra en eldre dame som tok permanent hos frisøren og hørte meg si jeg var fra Norge, "trist dag for Norge" sa hun.

Har funnet meg en kul frisør. Har klippet meg i USA en gang før, det eneste jeg satt igjen med var dårlig erfaring og et skjevt hode. Var nervøs, men denne karen fikset det. Han spurte hva jeg gjorde her i USA, hva som hadde hendt meg osv., så jeg fortalte. Plutselig ba han meg lukke øynene, la hendene på skuldrene mine og ba en bønn for meg. Man får mer for pengene her, også når man bare er ute etter en hårklipp.
Oceansides nye frisørsalong og spa. 

Crowded på Oceanside Beach, som har vestkystens lengste pir bygd i tre.
Kanskje på grunn av denne "Expect A Miracle"-konserten. Vi ble ikke til den startet, men jeg ble invitert. Så for meg at jeg ble dratt opp på scenen for å bli utført mirakel på. Jeg takket høflig nei.
Rådhuset.
Kirken.
Interstate 5, en vei vi kjører mye på og som vi må gå over når vi skal hjem fra sentrum. I5 er den største hovedveien gjennom hele California, går fra Mexico til Canada, og jeg ville likt å visst hvor mange biler som passerer hver dag for det er MANGE. Vi bruker ca. 30 minutt på å gå fra Oceanside sentrum og hjem. Brit er en utmerket motor.
Denne gata fører hjem til oss. I denne gata er det mange små mexikaner-hus med mange små mexikaner-mennesker inni/rundt, som griller, koser seg og spiller mexikansk musikk.
Siden det sikkert er like mange spansktalende som engelsktalende i Oceanside, tenker vi litt på å melde oss på et spanskkurs. Det hadde vært gøy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar